Wednesday, January 28, 2009

sambungan 'sejarah..............



Siapa yang tidak belas dan kasihan melihat anak-anak
kecil menjadi mangsa kekejaman,kerakusan dan kebuasan satu bangsa yang begitu membanggakan keturunannya.Bangsa yang melahirkan hampir kesemua nabi dan rasul tetapi tiada langsung walau sedikit pun sifat-sifat kenabian itu mereka miliki atau ikuti.Hingga kadang-kadang terlintas dalam benak aku yang berkarat ni,kenapa Allah turunkan para nabi dari kalangan mereka dan kenapa Allah sering menyeru mereka sebagai umat yang dilebihkan dari umat yang lain?Kita kena lihat sejarah dalam al quran untuk menjawap persoalan yang timbul.

Nabi Adam turun ke dunia hanya bertemankan hawa,itu yang diwahyukan Allah dalam kitabnya,jadi tak mungkin wujudnya bangsa dan puak pada masa itu.beribu-ribu tahun selepas itu manusia semakin ramai dan berkembang biak kerana itulah tujuan manusia diturunkan Allah kemuka bumi selain menjadi Khalifah ialah memakmurkan bumi Allah ini.Kalau tak silap aku dalam kitab al imam profesor hamka yang bertajuk tafsir al azhar ada menyatakan yang bangsa Israel ini wujud selepas zaman nabi yaacub iaitu salah seorang anaknya yang bernama israel (yahuda)dan darinya lah permulaan bangsa israel ini.
Pada awalnya mereka ni adalah bangsa yang hidup secara nomad(berpindah -randah) dan sering menjadi hamba di sesuatu tempat atau negara.sebab itu la maharaja firaun mengejar Nabi musa ketika Nabi musa membawa bangsa Israel keluar dari Mesir kerana jika tak ada bangsa Israel ini,pembangunan mesir akan tergendala dan kerja-kerja yang memerlukan tenaga kasar akan terbengkalai(seperti kita apabila kerajaan halau keluar pendatang asing pada sikit masa dulu,kan kecoh).Melalui bangsa ini Allah turunkan nabi-nabi dan rasul dan allah melebihkan mereka dari segala umat dengan kelebihan nikmat agama(semua agama berasal dari bangsa ini tetapi telah dipesongkan).mereka, allah beri makanan dari langit(makna dan salwa).mereka adalah bangsa yang diberi pertolongan oleh allah dalam banyak perkara secara langsung seperti allah belah kan laut merah untuk laluan nabi musa dan kaumnya dan banyak lagilah sehingga diturunkan allah nabi yang tidak berpangkal dari bangsa mereka.Itu yang membuat mereka membenci Islam dan umatnya.sehinggakan dalam satu hadis ada menyebut "tak kan sesekali redha yahudi,nasrani terhadap kamu(islam)selagi kamu tak mengikut apa yang mereka ikuti dan anuti".
begitulah bencinya mereka kepada kita.
Mereka adalah satu bangsa yang bongkak,sombong dan mempunyai segala penyakit hati yang wujud di dunia ini,sebab itu allah turunkan ramai nabi dalam kaum mereka.Bayangkan keras atau tidak hati mereka ini!!!nabi nuh menyeru kaumnya selama lebih 900 tahun kalau tak silap dalam satu buku yang saya baca dan mempunyai hanya pengikut kurang dari 10 orang.banyak nabi yang mereka banggakan konon lahir dari bangsa mereka tetapi mereka bunuh seperti nabi Isa,nabi Zakaria dan ramai lagi yang kalau tidak silap dalam satu buku menyatakan ada lebih dari seribu nabi yang lahir dari kalangan bangsa mereka dan
kebanyakan mereka bunuh.

Allah mengutuk mereka , mereka tak akan mempunyai sebuah negara pun dan akan bergelandangan di muka bumi ini sehingga hari kiamat kerana usaha tangan mereka dan hati mereka yang busuk itu.mereka mengaetahui perkara ini dan perkara ini memang terjadi.yahudi di benci oleh semua bangsa.hitler membunuh lebih dari sejuta orang yahudi.Amerika kerana mengetahui yang negara mereka akan dimiliki oleh bangsa yahudi ini jika dibiarkan menetap di bumi mereka telah membuat cadangan untuk menempatkan mereka di bumi palestine dan akhirnya wujudlah sebuah negara Israel.namun begitu percayalah wahai umat islam pertolongan allah akan tiba kerana janji allah benar.negara Israel akan musnah kerana sekarang pun mereka tidak aman.hati mereka,Allah isikan dengan ketakutan dan keresahan sebab itu mereka menjalankan agenda di seluruh dunia degnan niat untuk merubah atau menahan apa yang allah janjikan......Wasalam





Tuesday, January 27, 2009

Komen"Merenung sejarah,membina kekuatan bangsa"

















Aku kalau bercerita bab Palestine ni aku sedih,teramat sedih apabila melihat akan penderitaan rakyat nya yang tak berdosa.Anak kehilangan ibu-bapa,ibu-bapa kehilangan anak dan sanak saudara.Semuanya akibat daripada peperangan yang terjadi akibat dari sifat manusia yang tamak haloba,dengki khianat,permusuhan yang tiada kesudahan dan Palestine adalah sebahagian daripada sejarah itu.mereka sedang mencipta sejarah,menjalani sejarah yang akan ditatap oleh generasi yang akan datang yang akan mengenang peperangan ini sebagai sejarah hitam mereka.Persoalannya benarkah kata sarjana itu yang sejarah tak pernah berbohong?
Aku mulakan dengan definasi sejarah.Sejarah adalah sesuatu yang berlaku pada suatu masa dahulu,melibatkan orang yang terdahulu dan diceritakan atau dicatatkan oleh orang yang terdahulu dan terkemudian.Apa yang dicatatkan oleh orang terdahulu adalah catatan apa yang mereka jalani dan berlaku pada masa itu(itu pun jika ada pencatatnya).Orang terkemudian mencatatkan apa yang mereka dengar,baca dan kaji(lihat -tidak kerana dah berlalu).Persoalannya lagi,macam mana kita menentukan sejarah itu adalah perkara yang sebenar berlaku pada masa dan ketika itu kerana kita tak dapat mensahihkan catatan atau bertanya pada orang yang melaluinya?Sering berlaku FAKTA yang kita katakan sejarah telah di putar belitkan oleh orang-orang berkepentingan.Sebagai contoh yang mudah adalah kewafatan nabi Isa a.s , banyak berlaku percanggahan dalam penceritaan ataupun penulisan.Kemangkatan syaidina ali juga banyak berlaku percanggahan.Bahkan sejarah tentang Hnag Tuah itu sendiri pun banyak berlaku percanggahan.Jadi bagaimana kita dapat menyatakan sejarah tak pernah berbohong?
Sarjana ini mengatakan semua orang dah emosional dan ingin berdiri dalam realiti dengan mengambil contoh Israel sebagai jiran yang di bom oleh jiran yang tidak bertanggungjawap!.Aku tak setuju langsung kerana sejarah mencatatkan negara Israel itu tidak wujud!!!.Mereka bukan jiran Palestine tetapi orang yang merampas tanah Palestine!.Atas dasar realiti apa yang sarjana ini berpijak?Dia ingin mengesyorkan agar Palestine menerima kewujudan negara Israel dan menganggap mereka sebagai jiran?Sejarah mencatatkan akan kelicikan dan keangkuhan serta bertapa orang yahudi ini adalah satu bangsa yang tidak boleh dipercayai dalam memegang satu-satu perjanjian atau amanah.Atas dasar apa pula sarjana ini mengatakan seolah-olah Israel adalah bangsa yang bertanggungjawap?










Aku setuju bila sarjana ini mengatakan yang Palestine perlu mengikuti Salahuddin al-ayubi.Aku dari dulu pun beranggapan begitu kerana tindakan tanpa menggunakan akal tapi emosi hanya akan mengundang padah kepada diri dan rakyat.Palestine perlu mengambil segala peluang untuk meningkat kan keupayaan dari segi ketenteraan dan keuwangan juga prasarana.Ambil masa untuk membina kembali negara dan rakyat.Dalam ayat al quran nurkarim ada menyatakan agar orang islam sentiasa bersiap sedia untuk menghadapi musuh Allah.Siap sedia yang bagaimana?Sentiasa mahu berjuang walaupun menggunakan batu?sentiasa mahu menjadi tembok manusia atau pengebom berani mati?itu kah yang Allah maksudkan bersiap sedia itu?Mari kita lihat sejarah nabi junjungan kita.Rasullah tidak tergesa-gesa untuk menakluki Mekah sebaik saja menjadi pemimpin di Madinah.Rasullah membina kekuatan umat Islam dahulu,baik dari segi mental dan meterialnya(ketenteraan).Selepas itu baru lah baginda menakluki Mekah dan seterusnya negara-negara lain(oleh para sahabat).
Aku juga setuju apabila sarjana ini mengatakan bahawa Hamas tidak akan seteruk itu diserang jika Fatah,Hamas dan Hisbollah dapat bersatu.Sebenarnya sejarah mencatatkan jika mereka tak berperang dengan Israel,mereka akan berperang sesama sendiri.lantaran fahaman dan ketidaksamaan dalam pendapat.Ini sebenarnya kelemahan kita umat Islam,Sering berselisih dalam menjalankan suruhan Agama,Mahzab-mahzab yang ada sepatutnya memperkayakan Agama Islam dengan toleransi,memberi pendapat dan permufakatan kerana kalau kita baca sejarah.Tidak pernah kita dengar yang Imam Maliki,Imam Syafie,Imam Hambali dan Imam Hanafi bergaduh atau bertengkar,bahkan mereka saling guru-mengurui sesama mereka kerana menghormati ilmu yang ada pada salah seorang dari mereka.Mereka saling puji memuji akan ketinggian ilmu rakan mereka.Ditambah lagi dengan puak syiah,puak khawarij dan berberapa puak lagi,semuanya ini menyumbang kepada pepecahan dan ini turut berlaku pada kita di Malaysia.PAS melebal kan diri mereka sebagai lebih Islam daripada UMNO.Akhirnya yang berpecah adalah kekuatan orang melayu itu sendiri.Syurga dan neraka di momok-momokkan seolah-olah itu milik mereka.
Aku rasa dah panjang menjela lak komen aku ni.sebenarnya banyak lagi yang aku nak komen tapi akan datang je lah te.nanti aku sambung lagi komen aku.So apa lagi ,giliran kauorang lak komen aku........

Thursday, January 15, 2009

antara keliru dan terkeliru 2


aku sambung balik cerita aku semalam kerana tak adil lak cerita separuh-separuh ni,buat orang tertanya-tanya je."kita dah merdeka berapa lama tapi masih begitu kurang lagi buku-buku ilmuan yang kita melayukan.Profesor-profesor yang membantah PPSMI tu pun tak nak memelayukan buku ilmuan mat salleh,kata nak memperjuangkan bahasa ibunda tapi........."aku mengeluh kat depan kawan aku.itulah punca kerajaan mengambil jalan agresif dengan memperkenalkan PPSMI.Cuba buku-buku ilmuan kebanyakan ditulis dalam bahasa melayu ,aku rasa kerajaan tak kan mengambil jalan begini.Alasan mereka yang bijak pandai ni ialah dah berapa ramai orang bijak pandai yang telah kita lahirkan dengan sistem yang dulu tetapi mereka lupa pula,pandai yang macam mana?berapa ramai bijak pandai yang kita lahirkan tergolong dalam golongan yang genius(orang yang mencipta sesuatu sebelum terfikir oleh orang lain) ?.saya masih ingat lagi satu masa dulu sebelum para pelajar kita dihantar keluar negara mereka kena menduduki kelas bahasa english.Kenapa ini berlaku?dan berapa ramai yang ditinggalkan untuk belajar di universiti di malaysia hanya kerana masih gagal menguasai bahasa itu?.
Aku teringat isu ni seperti isu murid sekolah di dera oleh guru.Kalau kita lihat isu murid didera ini dalam akhbar dan kita buat kebarangkalian dengan nisbah murid yang didera dengan jumlah murid satu malaysia,aku rasa hanya 1% atau 2% saja tapi kerana campur tangan orang yang bijak pandai ni dikurang kan kuasa guru dan ditambah kuasa murid.Apa telah jadi sekarang ni?murid-murid iatu anak-anak kita dah semakin kurang ajar,tak menghormati guru lalu impaknya ialah mereka tak menghormati kita sebagai ibu bapa dan orang tua.Kita larang mereka keluar rumah,mereka lari dari rumah.kita tak bagi duit,dia bunuh emak dan ayah.Lihat tak apa yang di usahakan oleh orang yang mengaku bijak lagi pandai ni.mereka tak memandang kebaikan masa panjang tapi hanya memikirkan kebaikan masa tu saja dan kita yang kena menghadapi kesilapan mereka itu.Bagi aku kalau mereka betul bijak dan pandai,buat dan usahakan agar semua buku ilmu, baik dalam bahasa english,jepun ,rusia,perancis atau apa sajalah di MELAYUKAN.baru kerajaan tak perlu mewujudkan sistem PPSMI ni.Ni tak,asyik nak menyalak je konon nak menunjukkan mereka tu pandai dan memperjuangkan bahasa konon......!
Apa guna nya bahasa kalau bangsa nya tak wujud.Diinjak orang kerana kemunduran kita seperti rakyat palestin.Nak masukkan dalam segmen "Hari ini dalam sejarah" ke seperti terhapusnya bangsa red indian di amerika hanya kerana mempertahankan adat dan keturunan tanpa mahu mengikuti perkembangan dan memanupulasikan perkembangan kemajuan itu untuk bangsanya.Kenapa kita menjumutkan banyak perkara hanya kerana bahasa dan keturunan?Bahasa dan keturunan akan ada kesinambungannya hanya jika kita mampu mengangkatnya dipandang tinggi oleh orang lain.Bahasa inggeris diterima satu dunia kerana orang inggeris itu sendiri mampu membuat dunia memandang tinggi negara mereka.cuba kalau bahasa dari negara afrika iaitu satu benua yang satu dunia tahu kemundurannya.walau seindah mana pun bahasanya tak kan guna pakai oleh dunia.Jadi ,yang paling penting adalah kita menguasai ilmu itu dulu kemudian baru lah bahasa kita akan menjadi bahasa ilmu juga.akan terkenal satu dunia ,orang akan berpusu-pusu belajar bahasa melayu kerana ingin mempelajari ilmu-ilmu yang tercatat dalam bahasa melayu.Bijak pandai kita ni sebenarnya keliru antara yang mana akan mengikuti yang mana.Mereka terkeliru memperjuangkan sesuatu yang dibelakang sedangkan yang dibelakang tetap akan mengikuti yang di hadapan walau macam mana pun kita laku kan.
kerajaan tak bercadang pun nak hapuskan bahasa melayu kerana kerajaan pun dipimpin oleh orang melayu.tak tau lah kalau malaysia satu hari nanti dipimpin oleh bangsa lain.kan orang melayu suka bersatu?????????kan orang melayu bijak bijak ???????????kan orang melayu semua duduk dibawah satu parti??????????jadi tak heran lah kita akan memerintah malaysia selamanya.

Tuesday, January 13, 2009

Antara Keliru dan terkeliru

Aku hari ni sibuk sekali kerana tugasan yang diberi oleh HQ.Aku kejar ke Sekolah jenis kebangsaan cina,aku gi sekolah tamil,tutup lak ,tak tau aku hari ni hari ponggal.Aku gi pulak sekolah menengah jumpa guru besar kerana isu kali ini amat berat dan sukar dikomen oleh orang biasa,jadi aku jumpa guru-guru dikalangan kaum cina dan india.lepas tu aku singgah kat member aku di balai bomba kat tempat aku.saja je aku nak tanya pendapat dia lak pasal isu yang aku baru dapat.Rupanya aku tersangkut agak lama ngan dia kerana kami bertukar-tukar pendapat mengenai berbagai-bagai isu.Dari isu pelajaran hingga isu tanah kat perak,isu bahasa PSSMI,isu guru KPSL yang dikata kan tak mempunyai kualiti,isu ketuanan orang melayu.Dalam berdebat dan berhujah juga saling bertukar-tukar pendapat,aku sedari satu perkara iaitu member aku ni keliru atau terkeliru.

Member aku ni,aku kenal dari bujang lagi dan sekarang kami dua-dua dah berumah tangga.Anak pun sama jumlah ngan aku cuma tak sama jumlah lelaki-perempuan nya.Member aku ni agak pro pembangkang walaupun dia kerja kerajaan tapi itu tak pa ,jangan sampai tak buat kerja sudah.Mula-mula kami sentuh mengenai isu pelajaran iaitu sekolah satu sistem.aku pun beri hujah-hujah aku kenapa aku setuju dengan cadangan itu dan betapa aku agak terkilan kerana orang melayu sendiri menolak saranan yang akan menyatu padukan rakyat di malaysia,kalau kaum cina dan kaum india tu aku faham la, dan nampaknya dia seakan bersetuju ngan aku bab ni.Kemudian kami masuk lak isu pemberian tanah di perak.Dia kata dia setuju ngan pemberian tanah kepada orang cina di perak,lantas aku bertanya"ia lah kalau nak bagi pun kenapa sampai 999 tahun?apa alasan nya mereka nak beri tanah pada mereka-mereka ini sedangkan kita kebanyakan orang melayu pun dapat hak pemilikan hanya 99 tahun?tang tu dia tak de jawapan dan dia kalih lak persoalan ke isu PPSMI.

Dia kata PPSMI akan melenyapkan bahasa melayu seperti lenyapnya tulisan jawi sedangkan pendapat aku tak begitu kerana selepas tulisan rumi diwartakan sebagai tulisan melayu mengantikan tulisan jawi maka tulisan jawi terus dilupakan ,tak diajar dalam apa-apa mata pelajaran pun,bahkan peluang untuk mempelajari tulisan jawi iaitu tulisan warisan kita pun ditutup.sebab itu tulisan jawi itu lenyap sehingga hanya sebilangan saja daripada kita dapat membaca tulisan jawi.Perkara sebegitu tak berlaku kepada bahasa melayu.kita tak dilarang bertutur bahasa ibunda kita.mata pelajaran lain masih diajar dalam bahasa melayu.Dia kata ramai profesor bahasa tak setuju dengan PPSMI,aku kata lak,macam mana dia nak setuju sebab subjek yang dia ajar dikurang perkasakan oleh kerajaan.Dia kata tengok contoh negara luar tak perlu pun mewujudkan pembelajaran dalam bahasa english tapi mereka berjaya maju seperti bahasa jepun,bahkan kita lak kena belajar bahasa mereka untuk mempelajari teknologi mereka.aku jawap lak"kau jangan lupakan fakta atau kau sengaja melupakan fakta dan sejarah".dia tanya kenapa aku cakap begitu?.aku jawap"orang jepun selepas peristiwa pengeboman hiroshima dan nagasaki'mereka tau yang teknologi mereka sudah ketinggalan dan maharaja mereka pada masa itu telah mempergiatkan menghantar para bijak pandai mereka untuk belajar ke luar negara iaitu negara mat salleh lah.kau rasa mat salleh tu yang belajar bahasa jepun atau orang jepun tu yang belajar bahasa mat salleh untuk menimba ilmu?"soal aku.aku sambung lagi"orang jepun mempunyai semangat cinta kan negara dan bangga dengan bangsa nya sebab itu lah apabila di seru oleh kerajaan mereka agar pulang mencurah bakti,ilmu dan kepandaian yang mereka dapat di negara luar,berduyun-duyun yang balik.Dengan di bantu oleh kerajaan jepun pada masa itu baik dari segi keuwangan atau kemudahan,mereka-mereka ini lah yang menjadikan jepun seperti yang kita lihat hari ini.bangga dengan barangan mereka,bangga dengan bahasa mereka.untuk menjadi seperti mereka,bijak pandai kita seharusnya memiliki jati diri.translate kan bahasa ilmu mat salleh ke bahasa melayu.aku rasa semua bidang orang kita dah ada yang menguasai tapi tak ada yang berminat nak melayukan ilmu tu.jadi kerajaan terpaksa mengambil jalan agerisif(keras)dengan mewujudkan PPSMI agar jangan anak melayu kita ketinggalan dalam beberapa bidang yang penting seperti Jurutera,peguam,Doktor yang sileves(dimelayukan)nya dalam bahasa mat salleh je.Aku rasa aku sambung dalam masa dan kesempatan yang lain kerana waktu nak balik aku dah hampir tiba.bye-bye

Sunday, January 4, 2009

Melihat tanpa mata,Merintih tanpa hati

Dah agak lama jugak aku menyepi tanpa sebarang cerita yang ingin aku utarakan dan paparkan pada umum.Bukan apa,aku agak sibuk akhir-akhir ni.Maklumlah hujung tahun.Apa-apa pun aku ucapkan Selamat Tahun baru kepada yang mengenali diri aku ni.Semoga tahun yang mendatang akan membawa seribu sinar kepada kawan-kawan semua.Aku agak teruja untuk menulis kali ini kerana topik yang aku bawa agak berat sikit dan hampir satu dunia memperkatakan nya.Isu PALESTIN.Sejarah memamparkan penderitaan umat Muhamad ini yang berlanjutan sudah terlalu lama.Dari perasaan takut akan kematian sudah bertukar menjadi berani mati.Dari perasaan berani mati sudah bertukar menjadi lali mati.Aku katakan lali mati kerana mereka dah tak kisah lagi dah kerana tahu mungkin esok atau lusa kematian akan menjemput mereka.Hari ini mereka lihat kawan dan sahabat mati,esok mungkin giliran kawan dan sahabat melihat dia mati.


Kematian bukan sesuatu yang menakutkan bagi mereka lagi.Mungkin yang paling penting bagi mereka ialah meneruskan kehidupan sekadar kemampuan?????melawan?mereka tak punya senjata yang mencukupi.Bekalan senjata pun dipelopori oleh musuh mereka.Menangis?Merayu?mereka dah tak punya air mata dan suara lagi untuk itu semua kerana dah terlalu lama menderita.Apalah guna menangis dan merayu sedang kan umat yang seagama hanya melihat
tanpa mata,merintih tanpa hati. Kenapa aku kata kan gitu? kerana tak nampak kat aku apa yang di lakukan oleh umat yang mengaku beragama Islam yang sumul ini.Jangankan nak berkorban nyawa!nak minta mereka bersatu hati pun payah.Bersatu hati dalam memboikot barangan dan filaem keluaran Israel dan Amerika.Biar mereka rasa kepayahan sebagaimana dirasai oleh orang Palestin.Walau pun mungkin tak melibat kan hingga kehilangan nyawa tapi aku tau yang mereka ini hilang duit lagi teruk dari hilang nyawa.Kalau tak masa kan mereka sanggup buat senjata-senjata yang mungkin akan digunakan untuk menghancurkan mereka sendiri?Mereka mencipta makanan-makanan dan permainan yang merosakkan tubuh dan minda sesiapa yang menggunakannya.Kenapa ini semua mereka lakukan?Tak lain kerana mereka anggap wang adalah lebih penting dari nyawa.Jadi mari kita boikot barangan buatan mereka agar mereka tahu apa itu kesusahan dan kesempitan hidup