Tuesday, January 13, 2009

Antara Keliru dan terkeliru

Aku hari ni sibuk sekali kerana tugasan yang diberi oleh HQ.Aku kejar ke Sekolah jenis kebangsaan cina,aku gi sekolah tamil,tutup lak ,tak tau aku hari ni hari ponggal.Aku gi pulak sekolah menengah jumpa guru besar kerana isu kali ini amat berat dan sukar dikomen oleh orang biasa,jadi aku jumpa guru-guru dikalangan kaum cina dan india.lepas tu aku singgah kat member aku di balai bomba kat tempat aku.saja je aku nak tanya pendapat dia lak pasal isu yang aku baru dapat.Rupanya aku tersangkut agak lama ngan dia kerana kami bertukar-tukar pendapat mengenai berbagai-bagai isu.Dari isu pelajaran hingga isu tanah kat perak,isu bahasa PSSMI,isu guru KPSL yang dikata kan tak mempunyai kualiti,isu ketuanan orang melayu.Dalam berdebat dan berhujah juga saling bertukar-tukar pendapat,aku sedari satu perkara iaitu member aku ni keliru atau terkeliru.

Member aku ni,aku kenal dari bujang lagi dan sekarang kami dua-dua dah berumah tangga.Anak pun sama jumlah ngan aku cuma tak sama jumlah lelaki-perempuan nya.Member aku ni agak pro pembangkang walaupun dia kerja kerajaan tapi itu tak pa ,jangan sampai tak buat kerja sudah.Mula-mula kami sentuh mengenai isu pelajaran iaitu sekolah satu sistem.aku pun beri hujah-hujah aku kenapa aku setuju dengan cadangan itu dan betapa aku agak terkilan kerana orang melayu sendiri menolak saranan yang akan menyatu padukan rakyat di malaysia,kalau kaum cina dan kaum india tu aku faham la, dan nampaknya dia seakan bersetuju ngan aku bab ni.Kemudian kami masuk lak isu pemberian tanah di perak.Dia kata dia setuju ngan pemberian tanah kepada orang cina di perak,lantas aku bertanya"ia lah kalau nak bagi pun kenapa sampai 999 tahun?apa alasan nya mereka nak beri tanah pada mereka-mereka ini sedangkan kita kebanyakan orang melayu pun dapat hak pemilikan hanya 99 tahun?tang tu dia tak de jawapan dan dia kalih lak persoalan ke isu PPSMI.

Dia kata PPSMI akan melenyapkan bahasa melayu seperti lenyapnya tulisan jawi sedangkan pendapat aku tak begitu kerana selepas tulisan rumi diwartakan sebagai tulisan melayu mengantikan tulisan jawi maka tulisan jawi terus dilupakan ,tak diajar dalam apa-apa mata pelajaran pun,bahkan peluang untuk mempelajari tulisan jawi iaitu tulisan warisan kita pun ditutup.sebab itu tulisan jawi itu lenyap sehingga hanya sebilangan saja daripada kita dapat membaca tulisan jawi.Perkara sebegitu tak berlaku kepada bahasa melayu.kita tak dilarang bertutur bahasa ibunda kita.mata pelajaran lain masih diajar dalam bahasa melayu.Dia kata ramai profesor bahasa tak setuju dengan PPSMI,aku kata lak,macam mana dia nak setuju sebab subjek yang dia ajar dikurang perkasakan oleh kerajaan.Dia kata tengok contoh negara luar tak perlu pun mewujudkan pembelajaran dalam bahasa english tapi mereka berjaya maju seperti bahasa jepun,bahkan kita lak kena belajar bahasa mereka untuk mempelajari teknologi mereka.aku jawap lak"kau jangan lupakan fakta atau kau sengaja melupakan fakta dan sejarah".dia tanya kenapa aku cakap begitu?.aku jawap"orang jepun selepas peristiwa pengeboman hiroshima dan nagasaki'mereka tau yang teknologi mereka sudah ketinggalan dan maharaja mereka pada masa itu telah mempergiatkan menghantar para bijak pandai mereka untuk belajar ke luar negara iaitu negara mat salleh lah.kau rasa mat salleh tu yang belajar bahasa jepun atau orang jepun tu yang belajar bahasa mat salleh untuk menimba ilmu?"soal aku.aku sambung lagi"orang jepun mempunyai semangat cinta kan negara dan bangga dengan bangsa nya sebab itu lah apabila di seru oleh kerajaan mereka agar pulang mencurah bakti,ilmu dan kepandaian yang mereka dapat di negara luar,berduyun-duyun yang balik.Dengan di bantu oleh kerajaan jepun pada masa itu baik dari segi keuwangan atau kemudahan,mereka-mereka ini lah yang menjadikan jepun seperti yang kita lihat hari ini.bangga dengan barangan mereka,bangga dengan bahasa mereka.untuk menjadi seperti mereka,bijak pandai kita seharusnya memiliki jati diri.translate kan bahasa ilmu mat salleh ke bahasa melayu.aku rasa semua bidang orang kita dah ada yang menguasai tapi tak ada yang berminat nak melayukan ilmu tu.jadi kerajaan terpaksa mengambil jalan agerisif(keras)dengan mewujudkan PPSMI agar jangan anak melayu kita ketinggalan dalam beberapa bidang yang penting seperti Jurutera,peguam,Doktor yang sileves(dimelayukan)nya dalam bahasa mat salleh je.Aku rasa aku sambung dalam masa dan kesempatan yang lain kerana waktu nak balik aku dah hampir tiba.bye-bye