Thursday, January 15, 2009

antara keliru dan terkeliru 2


aku sambung balik cerita aku semalam kerana tak adil lak cerita separuh-separuh ni,buat orang tertanya-tanya je."kita dah merdeka berapa lama tapi masih begitu kurang lagi buku-buku ilmuan yang kita melayukan.Profesor-profesor yang membantah PPSMI tu pun tak nak memelayukan buku ilmuan mat salleh,kata nak memperjuangkan bahasa ibunda tapi........."aku mengeluh kat depan kawan aku.itulah punca kerajaan mengambil jalan agresif dengan memperkenalkan PPSMI.Cuba buku-buku ilmuan kebanyakan ditulis dalam bahasa melayu ,aku rasa kerajaan tak kan mengambil jalan begini.Alasan mereka yang bijak pandai ni ialah dah berapa ramai orang bijak pandai yang telah kita lahirkan dengan sistem yang dulu tetapi mereka lupa pula,pandai yang macam mana?berapa ramai bijak pandai yang kita lahirkan tergolong dalam golongan yang genius(orang yang mencipta sesuatu sebelum terfikir oleh orang lain) ?.saya masih ingat lagi satu masa dulu sebelum para pelajar kita dihantar keluar negara mereka kena menduduki kelas bahasa english.Kenapa ini berlaku?dan berapa ramai yang ditinggalkan untuk belajar di universiti di malaysia hanya kerana masih gagal menguasai bahasa itu?.
Aku teringat isu ni seperti isu murid sekolah di dera oleh guru.Kalau kita lihat isu murid didera ini dalam akhbar dan kita buat kebarangkalian dengan nisbah murid yang didera dengan jumlah murid satu malaysia,aku rasa hanya 1% atau 2% saja tapi kerana campur tangan orang yang bijak pandai ni dikurang kan kuasa guru dan ditambah kuasa murid.Apa telah jadi sekarang ni?murid-murid iatu anak-anak kita dah semakin kurang ajar,tak menghormati guru lalu impaknya ialah mereka tak menghormati kita sebagai ibu bapa dan orang tua.Kita larang mereka keluar rumah,mereka lari dari rumah.kita tak bagi duit,dia bunuh emak dan ayah.Lihat tak apa yang di usahakan oleh orang yang mengaku bijak lagi pandai ni.mereka tak memandang kebaikan masa panjang tapi hanya memikirkan kebaikan masa tu saja dan kita yang kena menghadapi kesilapan mereka itu.Bagi aku kalau mereka betul bijak dan pandai,buat dan usahakan agar semua buku ilmu, baik dalam bahasa english,jepun ,rusia,perancis atau apa sajalah di MELAYUKAN.baru kerajaan tak perlu mewujudkan sistem PPSMI ni.Ni tak,asyik nak menyalak je konon nak menunjukkan mereka tu pandai dan memperjuangkan bahasa konon......!
Apa guna nya bahasa kalau bangsa nya tak wujud.Diinjak orang kerana kemunduran kita seperti rakyat palestin.Nak masukkan dalam segmen "Hari ini dalam sejarah" ke seperti terhapusnya bangsa red indian di amerika hanya kerana mempertahankan adat dan keturunan tanpa mahu mengikuti perkembangan dan memanupulasikan perkembangan kemajuan itu untuk bangsanya.Kenapa kita menjumutkan banyak perkara hanya kerana bahasa dan keturunan?Bahasa dan keturunan akan ada kesinambungannya hanya jika kita mampu mengangkatnya dipandang tinggi oleh orang lain.Bahasa inggeris diterima satu dunia kerana orang inggeris itu sendiri mampu membuat dunia memandang tinggi negara mereka.cuba kalau bahasa dari negara afrika iaitu satu benua yang satu dunia tahu kemundurannya.walau seindah mana pun bahasanya tak kan guna pakai oleh dunia.Jadi ,yang paling penting adalah kita menguasai ilmu itu dulu kemudian baru lah bahasa kita akan menjadi bahasa ilmu juga.akan terkenal satu dunia ,orang akan berpusu-pusu belajar bahasa melayu kerana ingin mempelajari ilmu-ilmu yang tercatat dalam bahasa melayu.Bijak pandai kita ni sebenarnya keliru antara yang mana akan mengikuti yang mana.Mereka terkeliru memperjuangkan sesuatu yang dibelakang sedangkan yang dibelakang tetap akan mengikuti yang di hadapan walau macam mana pun kita laku kan.
kerajaan tak bercadang pun nak hapuskan bahasa melayu kerana kerajaan pun dipimpin oleh orang melayu.tak tau lah kalau malaysia satu hari nanti dipimpin oleh bangsa lain.kan orang melayu suka bersatu?????????kan orang melayu bijak bijak ???????????kan orang melayu semua duduk dibawah satu parti??????????jadi tak heran lah kita akan memerintah malaysia selamanya.