Tuesday, January 27, 2009

Komen"Merenung sejarah,membina kekuatan bangsa"

















Aku kalau bercerita bab Palestine ni aku sedih,teramat sedih apabila melihat akan penderitaan rakyat nya yang tak berdosa.Anak kehilangan ibu-bapa,ibu-bapa kehilangan anak dan sanak saudara.Semuanya akibat daripada peperangan yang terjadi akibat dari sifat manusia yang tamak haloba,dengki khianat,permusuhan yang tiada kesudahan dan Palestine adalah sebahagian daripada sejarah itu.mereka sedang mencipta sejarah,menjalani sejarah yang akan ditatap oleh generasi yang akan datang yang akan mengenang peperangan ini sebagai sejarah hitam mereka.Persoalannya benarkah kata sarjana itu yang sejarah tak pernah berbohong?
Aku mulakan dengan definasi sejarah.Sejarah adalah sesuatu yang berlaku pada suatu masa dahulu,melibatkan orang yang terdahulu dan diceritakan atau dicatatkan oleh orang yang terdahulu dan terkemudian.Apa yang dicatatkan oleh orang terdahulu adalah catatan apa yang mereka jalani dan berlaku pada masa itu(itu pun jika ada pencatatnya).Orang terkemudian mencatatkan apa yang mereka dengar,baca dan kaji(lihat -tidak kerana dah berlalu).Persoalannya lagi,macam mana kita menentukan sejarah itu adalah perkara yang sebenar berlaku pada masa dan ketika itu kerana kita tak dapat mensahihkan catatan atau bertanya pada orang yang melaluinya?Sering berlaku FAKTA yang kita katakan sejarah telah di putar belitkan oleh orang-orang berkepentingan.Sebagai contoh yang mudah adalah kewafatan nabi Isa a.s , banyak berlaku percanggahan dalam penceritaan ataupun penulisan.Kemangkatan syaidina ali juga banyak berlaku percanggahan.Bahkan sejarah tentang Hnag Tuah itu sendiri pun banyak berlaku percanggahan.Jadi bagaimana kita dapat menyatakan sejarah tak pernah berbohong?
Sarjana ini mengatakan semua orang dah emosional dan ingin berdiri dalam realiti dengan mengambil contoh Israel sebagai jiran yang di bom oleh jiran yang tidak bertanggungjawap!.Aku tak setuju langsung kerana sejarah mencatatkan negara Israel itu tidak wujud!!!.Mereka bukan jiran Palestine tetapi orang yang merampas tanah Palestine!.Atas dasar realiti apa yang sarjana ini berpijak?Dia ingin mengesyorkan agar Palestine menerima kewujudan negara Israel dan menganggap mereka sebagai jiran?Sejarah mencatatkan akan kelicikan dan keangkuhan serta bertapa orang yahudi ini adalah satu bangsa yang tidak boleh dipercayai dalam memegang satu-satu perjanjian atau amanah.Atas dasar apa pula sarjana ini mengatakan seolah-olah Israel adalah bangsa yang bertanggungjawap?










Aku setuju bila sarjana ini mengatakan yang Palestine perlu mengikuti Salahuddin al-ayubi.Aku dari dulu pun beranggapan begitu kerana tindakan tanpa menggunakan akal tapi emosi hanya akan mengundang padah kepada diri dan rakyat.Palestine perlu mengambil segala peluang untuk meningkat kan keupayaan dari segi ketenteraan dan keuwangan juga prasarana.Ambil masa untuk membina kembali negara dan rakyat.Dalam ayat al quran nurkarim ada menyatakan agar orang islam sentiasa bersiap sedia untuk menghadapi musuh Allah.Siap sedia yang bagaimana?Sentiasa mahu berjuang walaupun menggunakan batu?sentiasa mahu menjadi tembok manusia atau pengebom berani mati?itu kah yang Allah maksudkan bersiap sedia itu?Mari kita lihat sejarah nabi junjungan kita.Rasullah tidak tergesa-gesa untuk menakluki Mekah sebaik saja menjadi pemimpin di Madinah.Rasullah membina kekuatan umat Islam dahulu,baik dari segi mental dan meterialnya(ketenteraan).Selepas itu baru lah baginda menakluki Mekah dan seterusnya negara-negara lain(oleh para sahabat).
Aku juga setuju apabila sarjana ini mengatakan bahawa Hamas tidak akan seteruk itu diserang jika Fatah,Hamas dan Hisbollah dapat bersatu.Sebenarnya sejarah mencatatkan jika mereka tak berperang dengan Israel,mereka akan berperang sesama sendiri.lantaran fahaman dan ketidaksamaan dalam pendapat.Ini sebenarnya kelemahan kita umat Islam,Sering berselisih dalam menjalankan suruhan Agama,Mahzab-mahzab yang ada sepatutnya memperkayakan Agama Islam dengan toleransi,memberi pendapat dan permufakatan kerana kalau kita baca sejarah.Tidak pernah kita dengar yang Imam Maliki,Imam Syafie,Imam Hambali dan Imam Hanafi bergaduh atau bertengkar,bahkan mereka saling guru-mengurui sesama mereka kerana menghormati ilmu yang ada pada salah seorang dari mereka.Mereka saling puji memuji akan ketinggian ilmu rakan mereka.Ditambah lagi dengan puak syiah,puak khawarij dan berberapa puak lagi,semuanya ini menyumbang kepada pepecahan dan ini turut berlaku pada kita di Malaysia.PAS melebal kan diri mereka sebagai lebih Islam daripada UMNO.Akhirnya yang berpecah adalah kekuatan orang melayu itu sendiri.Syurga dan neraka di momok-momokkan seolah-olah itu milik mereka.
Aku rasa dah panjang menjela lak komen aku ni.sebenarnya banyak lagi yang aku nak komen tapi akan datang je lah te.nanti aku sambung lagi komen aku.So apa lagi ,giliran kauorang lak komen aku........