Sunday, October 10, 2010

Melayu,Cina dan India









  • Melayu,Cina dan India adalah kaum mejoriti yang menjadi penduduk di negara Malaysia yang kita cintai.Menurut sejarah,kita telah dipecah-pisahkan oleh Penjajah apabila mereka memerintah.Mereka membeza-bezakan kita mengikut kaum walaupun mereka membawa kaum cina dan india mencari rezeki dan hidup di Tanah Melayu ketika itu.Mereka tidak berniat untuk menyatu-padukan kita tetapi bila kita meminta untuk merdeka,Mereka meletakkan syarat yang kaum Melayu mesti menerima kaum cina dan india (diterima sebagai warganegara setelah perbincangan antara 3 kaum)dan hidup aman damai selama 10 tahun tanpa sebarang peperangan atau rusuhan kaum (syarat ini lah menyebabkan Tunku Abdul Rahman menyerahkan Singapura kepada Lee Kuan Yu kerana tidak mahu kemerdekaan kita dirampas semula).




  • Maka hiduplah kita sebagai satu "bangsa" Malaysia ( sesuatu yang sukar dicapai kerana pemimpin kita membenarkan kewujudan sekolah-sekolah jenis kebangsaan melayu, cina dan tamil ) dengan cuba merapatkan jurang-jurang perbezaan yang telah dicipta oleh penjajah baik dari segi ekonomi,pendidikan juga penempatan ( kebudayaan,mereka bawa dari negara asal mereka ).




  • Dalam usaha itu berlakulah peristiwa 13 may yang merupakan peristiwa berdarah yang ingin dilupakan oleh semua pihak yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam peristiwa itu.Usaha-usaha giat dijalankan agar jurang perbezaan yang wujud dapat dirapatkan dan usaha kerajaan BN berjaya kerana selepas tragedi 13 may kita semakin bertoleransi dan hidup aman damai sehingga lah kejatuhan ekonomi pada tahun 1997 yang menyaksikan berlaku pergolakan politik yang memecahkan politik melayu dengan serius.



  • Rupanya jurang yang semakin rapat itu menjadi rapat kerana kuasa pemerintah yang sebelum ini yang tidak memberi ruang atau peluang kepada kaum-kaum yang ada di Malaysia mempersoalkan,membicarakan,memperlekehkan,mempersendakan apa yag telah termaktub dalam PERLEMBANGAAN NEGARA. Kebebasan bersuara yang keterlaluan telah menyebabkan jurang-jurang perbezaan itu semakin melebar semula.



  • Kuasa Pemerintah semakin lemah akibatnya suara-suara sumbang dengan begitu berani menghina negara kita di dalam dan luar negara.Perpaduan semakin goyah sehingga kelihatan peristiwa 13 may akan berulang bila-bila masa sahaja.Tiada tindakan tegas kepada yang menghina,memperlekeh,memijak,meludah bendera dan lagu negara kita.Undang-undang yang sepatutnya memelihara keamanan dan keadilan dipergunakan sepenuhnya sehingga menyebabkan kekalutan,keresahan,kejengkelan kepada rakyat.



  • Surat khabar,majalah propaganda meluas dijual bagi mengelirukan fikiran rakyat. Kuasa Pemerintah yang lemah tidak mampu menghalang propaganda yang bersandarkan kepada hak kebebasan suara sehingga mengenepikan hak majoriti rakyat yang cintakan keamanan.Mampukah kita bersatu semula dibawah naungan 1 Malaysia?.Melayu,cina dan india dapat melupakan kepentingan kaum sendiri? saling bantu membantu, bukan saling tikam menikam dari belakang? Pembangunan yang dibina mampu dimiliki oleh kaum-kaum diMalaysia bukan dimonopoli oleh satu kaum dengan niat menghalau kaum lain dari Malaysia kerana tidak mampu membeli rumah dan tanah yang berharga ratusan ribu ringgit?Kontrak -kontrak dibuka kepada semua kaum kerana seimbang pendapatan perkapita semua kaum?Mampukah kita?Mampukah kita?






Monday, October 4, 2010

Hari Kesyukuran Dan Silaturrahim


Hari Raya Aidilfitri sudah semakin sampai ke penghujung.Suasana perayaan semakin hilang ditelan masa.Di penghujung perayaan ini ramai rakan taulan yang membuat rumah terbuka.Fesyen dan trend orang sekarang yang lebih suka menjamu rakan taulan,sanak saudara sekaligus kerana kengkangan masa dan tugas yang tidak mengizinkan kita bercuti lama bagi mengunjungi semua rumah kenalan dan sanak saudara.
Hari Raya tahun ini,aku sambut sederhana sahaja bersesuaian dengan bajet kewangan aku yang "ciput".Kauorang lihat pakaian dah tau apa warna latar kami sekeluarga pada tahun ini.Adik-adik datang beraya dan tinggal dirumah aku sepanjang cuti beraya,memeriahkan lagi suasana raya aku sekeluarga tahun ni.Kepada semua rakan-rakan dan sahabat handai,aku mohon maaf andai ada kesalahan baik dari percakapan,tutur bahasa aku yang kurang sopan,tingkah laku yang menyakitkan hati,aku mohon kemaafan sempena bulan yang mulia ini.
Aku bersyukur kerana aku di"hidup"kan setahun lagi bagi mencari keampunan dan keredaan NYA.Aku bersyukur kerana setiap tahun menjelang Aidilfitri,masih ada kunjung mengunjung sesama kita,masih ada ziarah menziarahi sesama saudara,KEAMANAN menjalar sini sana.Aku bersyukur.........................

Tuesday, May 11, 2010

PDRM


Sejak akhir-akhir ini kita sering terbaca tentang masalah yang melanda PDRM terutama kes tembak adik amirul dan kes tembak di jalan rahang.Berbagai-bagai reaksi yang ditunjukkan oleh rakyat Malaysia dan ahli politik pun tumpang semangkuk untuk mencari populariti.Kadang-kadang aku terasa seolah-olah PDRM tiada jasa langsung pada rakyat Malaysia.Begitu teruk di asak dan dicerca dalam usaha menjaga keamanaan negara Malaysia.Kesilapan segelintir anggota di ayak dan dihebahkan seolah-olah seluruh anggota polis tidak bertanggungjawab.
Sedarlah hai seluruh rakyat Malaysia yang PDRM telah mencurahkan sebegitu banyak jasa dalam menjaga keamanaan dan kesejahteraan kita seharian.Telah aku kata kan dulu, ada usaha yang berterusan untuk memburuk-burukkan sistem kehakiman dan PDRM sehingga bila sesuatu berlaku terhadap individu-individu tertentu,rakyat tidak akan mempercayainya.Kita lihat hasil usaha mereka.Kejayaan yang mereka tanam dalam jiwa rakyat Malaysia agar membenci PDRM telah berjaya.Kematian Kugan,PDRM disalahkan dan Kugan Di sanjung sedang kan beliau seorang yang mempunyai rekod jenayah.Sekarang kita akan lihat kesudahan kes Adik Amirul yang menyaksikan drama-drama yang merobek dan menperdalamkan kebencian kepada PDRM.Belum habis lagi siasatan berbagai-bagai tomahan telah diterima oleh pihak PDRM.Yang aku bimbangkan,janganlah satu hari nanti,perompak lalu depan polis pun polis buat tak nampak.Berjasa pun dihina,Membahayakan nyawa pun dicerca,lebih baik makan gaji buta.

Wednesday, February 3, 2010

"Temasya" di Mahkamah



Bermula sudah perbicaraan kes yang begitu sensasi dan pada orang yang gemar sensasi.Telah berakhir semua jalan untuk menangguhkan perbicaraan yang telah tertangguh selama hampir 2 tahun.Orang yang kononnya memperjuangkan keadilan tetapi berusaha dengan sekuat tenaga untuk membatalkan pertuduhan,berusaha agar kes tidak dibicarakan yang menurut pandangan aku keadilan apa yang ingin ditegakkan jika belum ditegakkan cuba ditumbangkan?




Aku masih ingat perbicaraan kes DSA yang lalu,dimana kawasan mahkamah telah dijadikan 'tapak pesta dan temasya'oleh penyokong-penyokong beliau.Mereka bukan ingin menegakkan keadilan atau melihat keadilan itu ditegakkan,Sebelum bermula perbicaraan lagi mereka telah prajudis terhadap sistem kehakiman negara kita.Bagi mereka keadilan tidak wujud jika kes itu dibicarakan di Malaysia.Mereka lebih mempercayai mahkamah luar negara ( tentu Amerika Syarikat) yang memang gemar mencampuri dan memporak perandakan negara orang.Negara macam ini yang ingin kita percaya ke?




Mari lah kita sama-sama kita lihat 'temasya' yang akan berlangsung.
Lakonan,sendiwara serta permintaan jua kenyataan yang berbentuk provokasi dari DSA yang memang pakar dalam bidang itu.Mari...mari....mari.....




Tuesday, February 2, 2010

YBK yang hendak dihak milikkan?


TANAH HAK MILIK YBK SELANGOR
BAKAL DIRAMPAS
Aku ingat lidah biawak je yang bercabang tapi lidah manusia yang tamakkan pangkat dan harta lagi teruk bercabang.Mata hati dah mati sehingga tak dapat melihat kebenaran,tidak dapat merasai kesusahan insan lain,tidak sayu dengan rayuan dan bermacam-macam lagi kebekuan hati dan kematian hati kerana tamakkan harta dan pangkat.
Ini berlaku di Selangor,sebuah parti yang kononnya memperjuangkan keadilan untuk rakyat tetapi sebenarnya mereka yang lebih tidak adil,hipokrit,kronirisme dan menindas insan lemah serta meletakkan syarat@ugutan agar kemahuan hati mereka dipenuhi walau dengan apa cara sekali pun.Tidak diperduli orang tak suka ke dia jadi YDP ! orang meluat ke tengok muka dia.Yang dia tau kemahuan dia mesti diikuti kalau tidak YBK akan kehilangan tanah seluas 526 hektar di Serendah,Rawang.Digunakan pelbagai alasan untuk menjadi YDP.Aku yang sedih tu YBK ni adalah yayasan membasmi kemiskinan,Bukan yayasan membuat kekayaan,bukan yayasan mengumpul kuasa,sekali lagi aku ulang YAYASAN MEMBASMI KEMISKINAN.Kenapa lah Tan Sri Khalid sanggup buat begitu?Tak cukup tinggi ke jawatan menteri besar sehingga jawatan YDP yayasan ini pun ingin direbut?
Aku teringat kata seorang penceramah agama,katanya"nafsu anak adam tidak akan puas selagi tanah tidak memenuhi perut mereka".Benar lah kata-kata beliau setelah aku melihat apa yang berlaku di Selangor ni.Aku pohon kat tuhan jangan lah orang seperti ini dianggkat sebagai pemimpin dinegara aku yang tercinta juga negeri aku yang tersayang(NOGORI SOMBILAN)

Monday, February 1, 2010

Puak kanan dan rasisnya akhbar cina

ISU-ISU AKHBAR CINA
2.2.2010,Aku terbaca dalam suratkhabar Utusan Malaysia satu ruangan yang agak menarik perhatian iaitu ruangan isu-isu akhbar cina.Sebenarnya bila aku fikir baik-baik,langkah yang diambil oleh Utusan Malaysia menterjemahkan isu-isu penting dan apa yang terkandung dalam Akhbar Cina memang satu langkah yang terkehadapan,Dengan cara ini kita dapat memahami dan tahu apa yang tersirat dan terencana dalam pemikiran "Ultra Kiasu"(aku pinjam ayat Dr Ridhuan Tee Abdullah) yang cuba memperngaruhi serta telah lama mempengaruhi pemikiran kaum mereka melalui akhbar mereka.
Mereka menyerang akhbar Utusan Malaysia dengan tuduhan akhbar yang berbentuk perkauman tetapi mereka yang lebih perkauman.Hari ini mereka mempermainkan arahan yang dikeluarkan oleh kementerian pelajaran yang mengarahkan semua guru yang menulis laporan atau surat berkaitan pendidikan,disebelah tajuk perlu tulis dalam bahasa melayu(arahan untuk sekolah jenis kebangsaan cina)mereka memperlekehkan arahan itu dengan contoh yang menunjukkan kelemahan mereka sendiri dalam menguasai bahasa melayu.contoh yang mereka beri aku tukar kan kepada contoh yang aku nak beri pada mereka.Kalau belajar bahasa Inggeris -Bus stop -dalam bahasa melayu kita panggil perhentian bas.kita tak panggil 'bas berhenti'.begitu juga -Good Morning-dalam bahasa melayu selamat pagi,kita tak sebut 'baik pagi'.begitu juga bahasa cina,jika ayat itu 'bermain muzik didepan lembu' cari ayat yang menunjukkan makna yang seerti tetapi lebih bersopan dan indah didengar melainkan anda sendiri memang lemah dalam penguasaan bahasa melayu(mejoriti kaum cina diMalaysia memang lemah bahasa melayu).
Dalam kolum itu juga mereka menyuruh pegawai pelawat yang belajar bahasa mandarin,bukan mereka yang harus memperbaiki kelemaham mereka dalam penguasaan bahasa melayu.Begitu lah rendahnya martabat bahasa melayu dimata mereka.Kadang-kadang aku terfikir adakah satu langkah yang salah telah diambil oleh pemimpin terdahulu yang membenarkan bahasa dan sekolah mereka diteruskan walaupun mereka hidup di Tanah Melayu?Apa pun semua telah tergaris dalam perlembagaan yang sepatutnya dihormati dan diikuti oleh semua pihak,cuma yang aku nampak hanya kaum melayu saja yang menghormati perlembagaan itu tetapi kaum lain ??????????????????????????
Dalam kolum itu juga mereka memperkatakan mengenai perihal YB Khairy Jamaluddind dan Tun Dr Mahathir dengan tajuk'Menghala ke kanan,menghala kekiri'.Menurut tafsiran aku,bagi mereka sesiapa saja yang memperjuangkan kaum melayu adalah menghala kekanan kerana bagi mereka UMNO itu puak kanan.Tun Dr Mahathir dibidas kononnya berlebih-lebih kekanan kerana senada dengan PERKASA yang diketuai oleh YB Dato Ibrahim Ali.Berlainan pula dengan YB Khairy,mereka letakkan ditengah kerana kononnya lebih terbuka dan tidak berlebih lebihan dalam isu yang menyentuh pelbagai kaum,isu kalimah ALLAH dan isu agama.Yang aku faham pula ialah bagi mereka sesiapa yang memperjuangkan kaum melayu adalah rasis tapi jika mereka yang memperjuangkan kaum mereka tidak rasis.Agenda mereka-mereka yang ULTRA KIASU ini begitu bahaya kepada perpaduan dan keharmonian negara kita yang tercinta.Tidak kah mereka sedar jika kaum melayu bersikap ULTRA KIASU dari dulu hingga sekarang kehidupan mereka akan susah dan payah dibumi Malaysia ini.

Sunday, January 31, 2010

Kelemahan,Kecelaruan dan Kesempatan

RUMAH IBADAT DIGANGGU
Aku melihat kelemahan dan ketidak sepakatan yang wujud antara kaum di Malaysia sedang dipergunakan untuk menimbulkan suasana tidak tenteram dan ketegangan yang antara lain beragenda untuk mengkucar-kacirkan negara.Aku juga melihat jika perkara ini tidak ditangani dengan bijaksana dan tegas akan mengundang "13 May" yang kedua yang mungkin lebih parah dari yang pertama.Aku katakan lebih parah kerana berbeza dari 13 may yang pertama,rakyat Malaysia kekurangan maklumat dan berita.Segalanya lambat sampai kepada
mereka untuk seluruh rakyat turut terlibat dalam rusuhan yang berlaku.Jadi kita dapat saksikan dalam 13 may yang pertama hanya tempat-tempat tertentu yang terlibat.Ini berbeza dengan sekarang,Zaman siber dan internet yang memudahkan serta mempercepatkan penyebaran berita dan maklumat.
Aku benar-benar berharap segala kecelaruan yang wujud kerana angkara pihak tertentu yang mempunyai agenda yang tersembunyi dapat difahami oleh rakyat Malaysia dan kaum Melayu khususnya,sebagai golongan mejoriti.Rusuhan akan berlaku jika orang Melayu yang merusuh.Aku kata kan begitu kerana kaum Cina tidak akan berani merusuh kerana kepentingan ekonomi yang sedang mereka nikmati sekarang,sebab itu kita lihat sejak akhir-akhir ini sebilangan dari mereka berani mempersoalkan tentang Hak-hak keistimewaan orang melayu dan kesultanan setelah bersekongkol dengan pemimpin Melayu yang 'gagal jadi PM'.Mereka tidak berani berkata dan mempersoalkan hal-hal ini ketika orang melayu bersatu dan tidak dapat sokongan dari orang melayu.Mereka terlalu bijak untuk menanggung kerugian sebegini,lalu mereka menggunakan politik untuk menimbulkan ketegangan dan pemilikan hartanah yang diluar kemampuan kaum melayu untuk menggagalkan hasrat kerajaan mencampur adukkan rakyat Malaysia agar saling memahami dan bertoleransi antara kaum.Sekarang selepas kita merdeka selama 52 tahun,Usaha kerajaan semakin terhakis atas usaha sebilangan kaum Cina yang rasis ini.
Aku berharap Kementerian Dalam Negeri mengambil sepenuh kesempatan atas segala isu yang mendapat sokongan dari rakyat.Tangkap mereka yang melanggar dan menghina perlembagaan.Jangan pilih bulu,Jerung atau ikan bilis sapu habis agar jadi pengajaran kepada yang cuba-cuba untuk terlibat.Apa yang aku lihat sekarang,Kementerian Dalam Negeri banyak buat sidang media dari bertindak.Banyak cakap tapi kurang kerja.Rakyat dah sesmakin bosan.Mereka ingin melihat hasil bukan komen.Aku berharap jangan 'nasi dah jadi bubur baru nak bertindak'.

Monday, January 18, 2010

temasya @ kemalangan





Kita sebagai manusia biasa sentiasa menginginkan kehidupan seharian kita berjalan dengan lancar tanpa ada kesulitan dan kesusahan.Namun begitu kita tetap perlu akur ,akur dengan kehendak dan takdir yang telah ditentukan Illahi bahawa hidup kita sesekali akan diujinya dengan kesenangan dan kesusahan.Kesenangan yang akan mengingatkan kita akan limpah kurnia dan kasih sayang NYA yang tidak terhingga kepada kita.Kesusahan yang akan menyedarkan kita bertapa kita hanya seorang insan kerdil di muka bumi ALLAH yang luas ini,Berjalan jangan mendongak langit,Berkata jangan mendabik dada.

Kemalangan jalanraya adalah satu musibah yang boleh dikatakan berlaku dan terjadi kepada hampir semua insan yang memandu kenderaan.Tidak kisah lah kemalangan kecil atau pun besar.Memang kita dituntut untuk membantu mangsa kemalangan apabila sesuatu kemalangan berlaku tetapi fenomena yang sering berlaku sekarang adalah kemalangan sudah menjadi satu temasya tontonan bagi pemandu kenderaan yang lain sehingga menyebabkan lalulintas terganggu dan tergendala.Ini tidak sepatutnya berlaku kerana boleh menyebabkan kemalangan yang lain dan juga boleh menganggu kerja-kerja pihak-pihak yang terlibat dalam membantu mangsa kemalangan.

Sebaik-baik bantuan yang dapat kita lakukan adalah bagi yang sampai awal ke tempat atau lokasi kejadian kemalangan(saksi kejadian) laporkan kejadian ke jabatan-jabatan terlibat seperti jabatan kesihatan,polis dan jika kemalangan teruk yang perlu bantuan jabatan bomba kita telefon pihak bomba.Bagi pemandu kenderaan yang lain,memandu berhati-hati dilokasi kemalangan dan teruskan perjalanan anda.Ini lebih membantu daripada anda memberhentikan kenderaan anda dibahu jalan yang boleh membahayakan pengguna jalanraya yang lain.Walaubagaimana pun yang paling penting adalah memandulah dengan berhemah agar anda dan keluarga anda selamat tiba ke destinasi.PANDU CERMAT,JIWA SELAMAT